Delprojekten drog igång vid tre olika tillfällen och befinner sig nu i olika delar av genomförandeprocessen. Efter kartläggning och analys av skolans förutsättningar och elevernas behov tar varje delprojekt fram en egen projektplan. Delprojekten har samma övergripande mål och syfte, att fler elever ska bli behöriga till och slutföra gymnasiet, men arbetar på olika sätt för att nå dit.
De fem vanligaste utvecklingsområden som skolorna valt att arbeta med är:
- Undervisningens kvalitet
- System och rutiner för uppföljning av riskindikatorer
- Samverkan - skolintern och med externa aktörer
- Bemötande och relationer
- Trygghet och studiero
Du kan läsa mer om skolornas utvecklingsområden här
.
Delprojekt
Klicka på verksamhetens namn för att läsa delprojektens egna beskrivningar av sitt arbete. Här hittar du även kontaktuppgifter till den processledare från Göteborgsregionen som stöttar utvecklingsarbetet samt till skolornas kontaktpersoner.
- Alléskolan, Vara
Alléskolan har gått in i Plug Innan med ett helhetsperspektiv på verksamheten och arbetar både med nya rutiner för uppföljning och med relationsskapande aktiviteter.
- Backaskolan, Göteborg
Backskolan fokuserar på att öka elevernas skolanknytning och kunskaper genom ett språkstärkande och trygghetsutvecklande arbete. - Bjurslättsskolan, Göteborg
Med språkutveckling, tydliga rutiner och stärkt pedagogiskt ledarskap skapar Bjurslättsskolan inkludering, skoltrygghet och skolanknytning som kan öka måluppfyllelsen. - Bollebygds kommun
Bollbygds kommun implementerar nya rutiner för det främjande arbetet med närvaro och psykisk hälsa i projektet Alla räknas.
- Dalboskolan och Frändeskolan, Vänersborg
Eleverna ska nå högre måluppfyllelse, ökad skolnärvaro och god psykisk hälsa genom rätt insatser i rätt tid.
- Erikslundskolan, Borås
Genom trygghetsteamet fokuserar Erikslundskolan på att skapa en värdegrund som främjar trygghet och studiero på skolan. Genom att arbeta med bemötande skapas relationer som får elever att tro på sin egen förmåga och att arbeta mot höga förväntningar. - Frölundaskolan, Göteborg
Frölundaskolan implementerar nya rutiner för att stärka skolanknytningen, närvaro och måluppfyllelse genom att utveckla samverkan med vårdnadshavare såväl som tydligare organisation kring undervisning och vägledning.
- Forsenskolan och Hökensåsskolan, Tidaholm
Skolorna arbetar med att stärka det närvarofrämjande arbetet genom att utveckla anpassningar av såväl undervisning som verksamhet och organisation.
- Götene kommun
Götene kommun satsar på en fördjupad nulägesanalys för att identifiera gemensamma utmaningar, bl.a. genom att undersöka orsakerna till att meritvärdet i kommunen sjunker. - Hagaskolan, Dals-Ed
Insatser på både elev- och organisationsnivå som ska stärka vi-känslan och stärka upp särskilda insatser riktade till eleverna. - Hagenskolan, Göteborg
Alla elever på Hagenskolan ska få lika möjlighet att lyckas i skolan och må bra under sin skolgång genom utarbetade rutiner samt bemötande- och värdegrundsarbete. - Hallenskolan, Mölndal
Hallenskolan utvecklar de pedagogiska relationerna genom utökat mentorskap och formativ undervisning för att öka elevernas samhörighet till skolan.
- Jättestenskolan, Göteborg
Genom ett utvecklat mentorskap med fokus på goda relationer ska Jättestenskolan utveckla gemensamma rutiner och ta hjälp av fysiska aktiviteter för att främja närvaro och framtidsrusta eleverna. - Källan, Uddevalla
Källan arbetar för att utveckla och förbättra samverkan för och kring elever i risk för skoldistansering. - Lekstorpsskolan, Ljungviksskolan och Röselidsskolan, Lerum
Genom att kartlägga och analysera det arbete som idag utförs Gråbo vill skolorna hitta avgörande faktorer som gör det möjligt att vidare skapa strategier i arbetet med eleverna som är hållbara och utvärderingsbara. - Nossebro skola, Essunga
Nossebroskolan arbetar för att nå både den prioriterad målgrupp med elever i riskzon och samtidigt fånga upp alla elever.
- Styrsöskolan och Kalvhagsskolan, Göteborg
Genom utvecklade samarbeten och individuella och elevnära lösningar stärker Styrsö- och Kalvhagsskolan elevernas skolanknytning och lärande. – för hela och kunnande individer.
- Svartedalsskolan, Göteborg
Svartedalsskolan implementerar nya rutiner och metoder för att utveckla arbetet med att stödja elever att nå godkända betyg i svenska, matematik och engelska. - Tanumskolan, Tanum
Genom att skapa trygghet och undvika fallgropar vid övergången mellan årskurs 6 och 7 ska Tanumsskolan ge eleverna bättre förutsättningar att lyckas och utvecklas i skolan. - Tångenskolan, Göteborg
Trygghet, mentorskap och språkutveckling ska öka måluppfyllelsen och stärka skolanknytningen för samtliga elever.
- Valleskolan och Varnhemsskolan, Skara
Utifrån elevernas upplevelser arbetar Valleskolan och Varnhemskolan inkluderande och med anpassningar som ska främja trygghet och psykisk hälsa.
- Åmåls kommun
Åmåls kommun fokuserar på samordning samt koll och uppföljning på skol- och förvaltningsnivå.