Metod och verktyg

Göteborgsregionen Läromedelsbeställning

Alla kommunala skolor i Göteborgsregionen, samt flertalet fristående, sambeställer sina läromedel via Göteborgsregionen (GR). Genom den regionala samordningen sparar du som beställer både tid och pengar samtidigt som du gör en samhällsvinst för miljön. GR sampackar ordrarna och kör med interntransporten i de flesta kommunerna. 

Allt i webbutiken är upphandlat och klart enligt LOU, med över 500 förlag att välja mellan. Gör din beställning via kommunens inköpssystem eller via knappen ovan. Fakturering sker endast en gång per månad.

Observera att det inte ingår i Göteborgsregionens uppdrag att granska om alla titlar följer läroplaner, kurs- och ämnesplaner.

Läromedelsbeställningar

Läromedel kan beställas under hela året. En tidplan med viktiga datum för huvudorder hittar du nedan.

Huvudordern är den stora beställningen av läromedel som görs inför nästkommande läsår. En gemensam samordningsavgift på 500 kr/skola tillkommer på huvudordrar enligt avtal.

Normalorder är den beställning som görs löpande under året. Leveranstid är ca en vecka.


För att erhålla rabatt skall huvudorder vara oss tillhanda senast:

6 maj* = 4% rabatt

7 maj–10 juni = 2% rabatt

11 juni-25 juni = ingen rabatt

Huvudorder levereras från v.32 om inget annat är överenskommet med GR

Övriga tider under året gäller normalorder med max 6% tillägg

*Huvudordrar inkomna senast 6 maj kan eventuellt levereras v.23-25 enligt överenskommelse, kontakta GR!

Vid utebliven orderbekräftelse är det viktigt att ni kontaktar oss.

För att erhålla rabatt skall huvudorder vara oss tillhanda senast:

13 juni (huvudorder) = 4% rabatt

14 juni–25 juni (huvudorder) = 2% rabatt

26 juni–31 augusti (normalorder) = inget tillägg

Huvudorder levereras från v.32 om inget annat är överenskommet med GR

Övriga tider under året gäller normalorder med max 6% tillägg

Alla på skolan kan ha ett eget konto, antingen som personal eller beställare. Som personal planerar du dina läromedelsinköp och skickar därefter den färdiga listan till den beställningsansvariga som bekräftar beställningen i systemet. Både som personal och beställare kan du följa och se aktuella och tidigare beställningar på artikelnivå.

Flera beställningar parallellt. Lägg till en eller flera ordrar under menyvalet Orderblock och hantera dem oberoende av varandra.

Vid leverans, pricka av artiklarna mot följesedeln för att säkerställa att inget saknas.

Saknar du dina läromedel? Logga in och se när artiklarna skickades. Om de är restnoterade ses normalt leverantörens datum för beräknad leverans.

Har du inte fått någon orderbekräftelse? Kontakta GR direkt.

Behöver du göra en retur? Kontakta GR. Lägsta returantal är fem felfria exemplar av samma titel. Ingen returrätt på digitala produkter, utländsk litteratur, kopieringsunderlag, ljudböcker, kalendrar och liknande.

Mer om Göteborgsregionen Läromedel

GR har i uppdrag att erbjuda Göteborgsregionens skolor tjänster inom läromedelsområdet, däribland samordning av läromedelsinköp och film för förskola och skola. Vi erbjuder också utbildningsinsatser inom bland annat digitalt lärande och lärmiljöer samt arrangerar Läromedelsmässan varje år, som är en av Sveriges största mässor för alla som arbetar inom förskola, grundskola och anpassad grundskola.

Läromedel och pedagogiskt stöd

Kontakt

Läromedelsbeställning

Telefontid: Mån-tor 10.30-15.00. Lunchstängt 12.15-13.15.

031-335 53 98

Uppdaterad