Du är här:
På LBS Kreativa Gymnasiet lägger man just nu in en extra växel för att få elever med låg närvaro att återvända till skolan. Skolan ingår i projektet Fullfölja studier GR (FSGR) som syftar till att motverka studieavbrott genom individanpassade insatser och på så vis få fler att ta sin gymnasieexamen.
På bild: Josefin Claesson och Camilla Haraldsson från LBS Kreativa Gymnasiet
FSGR, som drivs av Göteborgsregionen och medfinansieras av Europeiska socialfonden, riktar sig till gymnasieskolor i regionen, med ett fokus på fristående skolor. LBS Kreativa Gymnasiet är en av sju skolor som deltar i projektet.
Vi har träffat Josefin Claesson och Camilla Haraldsson, som är skolsköterska på skolan, för att höra mer om deras arbete med projektet som just nu omfattar 11 elever. Förra läsåret var det ytterligare tre elever som deltog i projektet och dessa fullföljde sina studier.
De medverkande skolorna startar lokala delprojekt utifrån skolornas lokala behov och vetenskapligt förankrade metoder. På LBS Kreativa Gymnasium har en grupp bestående av mentorer, rektor och elevhälsoteam bildats för att arbeta med projektet. Att gruppen består av flera olika professioner är positivt, säger Camilla Haraldsson.
Skolan har tagit fram en processkarta som används för att uppmärksamma frånvaron, kartlägga vad frånvaron beror på, sätta in åtgärder och sedan utvärdera om åtgärderna har fungerat. Detta gör processen tydlig för alla inblandade.
Camilla Haraldsson berättar att det har blivit så att det främst är mentorerna som gör den första kartläggningen, som går ut på ett samtal med eleverna. Projektgruppen har tillsammans valt ut frågor till kartläggningssamtalen, som har förankrats hos skolans mentorer.
Efter det första samtalet gör projektgruppen tillsammans en bedömning av vad som är orsaken eller orsakerna till frånvaron och vilka åtgärder de tror kommer fungera bäst för varje elev, utifrån åtgärdsmoduler i processakartan. Ibland beslutar de även om en fördjupad kartläggning, där eleven får träffa skolpsykologen.
Eleven får också en kontaktperson, som samordnar allt kring elevens återgång till skolan. Ofta är det mentorn som blir kontaktperson, men det viktiga är att det är en person som eleven känner sig trygg med.
Josefin och Camilla är överens om att det personliga mötet är viktigt, då samtalen innebär att eleven blir sedd och hörd. Samtalen kan hjälpa eleven att se mönster i sin frånvaro, men även hjälpa hen känna sig bekvämare i att komma tillbaka till skolan genom att prata om hur det kommer vara i skolan.
Det sista steget i processkartan är en utvärdering av åtgärderna, där resultatet antingen är att eleven fullföljt sina studier eller att åtgärden inte fungerar och att man då får testa andra åtgärder.
Engagemangen i projektet har även lett till fler initiativ.
I stresskursen deltar även elever som inte är med i FSGR, men det är en åtgärd som skolan har fått syn på genom projektet.
Kontaktperson på GR: John Nelander
Göteborgsregionen (GR) består av 13 kommuner som har valt att jobba tillsammans. Vi driver utvecklingsprojekt, har myndighetsuppdrag, forskar, ordnar utbildningar och är storstadsregionens röst i Västsverige, bland mycket annat. I våra nätverk träffas politiker och tjänstepersoner för att utbyta erfarenheter, bolla idéer och besluta om gemensamma satsningar. Allt för att regionens en miljon invånare ska få ett så bra liv som möjligt.