Metod och verktyg

Ett metodmaterial om kritiskt tänkande och hållbarhet

"Stop and think" är ett lektionsupplägg för årskurs 7–9. Det här metodmaterialet syftar till att utrusta elever med verktyg för kritiskt tänkande och mediekunnighet med fokus på användningen av sociala medier i relation till klimatfrågor.

Genom en kombination av diskussioner, grupparbete och kreativa projekt utforskar eleverna olika sätt som sociala medier kan påverka människors uppfattningar och beteenden när det gäller miljön.

Metodmaterialet innehåller aktiviteter som bidrar till såväl projektbaserat lärande, lärande i sociala medier, visuell sökning och lärande samt användning av läromaterial. Det bidrar även till att stärka flera av EU:s nyckelkompetenser såsom exempelvis kritiskt tänkande, kreativitet, kommunikation, samarbete, digital kompetens, socialt och kulturellt ansvar.

Samhällskunskap

Lektionen bidrar till elevernas förståelse av individens roll i samhället, inklusive hur informations- och kommunikationsteknik (IKT) påverkar oss och samhället i stort.

Naturvetenskap

Genom att fokusera på klimatfrågan stärker lektionen elevernas förståelse för miljö- och hållbarhetsfrågor.

Språk

Lektionen uppmuntrar till kritisk läsning, analys och reflektion kring olika typer av texter och media, vilket är viktigt inom ämnet svenska. Eleverna övar på att formulera sig och kommunicera skriftligt, till exempel genom att skapa kampanjer.

Sammanfattningsvis stödjer lektionen läroplanens mål att ge eleverna verktyg för livslångt lärande, förmågan att göra informerade val och att bidra positivt till samhället och miljön. Genom att integrera ämnen som samhällskunskap, naturvetenskap och svenska stärker lektionen elevernas tvärvetenskapliga kunskaper och färdigheter.

Projektet bakom metodmaterialet

Projektet Carbon Act ska öka medvetenheten och kunskapen om klimatförändringarna hos lärare och elever – och därigenom bidra till en hållbar framtid. Fokus är att ta fram och sprida utbildningsmaterial som hjälper lärare att få elever att förstå och hantera klimatförändringar.

Läs mer om Carbon Act.

I korthet

Framtagen/publiceringsår

2025

Framtagen inom projekt

Carbon Act

GR:s roll

Göteborgsregionen (GR) har tagit fram och delvis omarbetat materialet utifrån en scenariokatalog som utvecklats inom ramen för Erasmusprojektet Carbon Act (2023–2025).

Samarbetspartners

European Schoolnet (EUN), Belgien

Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk (IGF PAS), Polen

Centar za promociju nauke (CPN), Serbien

Finansiär

Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.

Uppdaterad