Metod och verktyg
Ett metodmaterial om kritiskt tänkande och hållbarhet
"Stop and think" är ett lektionsupplägg för årskurs 7–9. Det här metodmaterialet syftar till att utrusta elever med verktyg för kritiskt tänkande och mediekunnighet med fokus på användningen av sociala medier i relation till klimatfrågor.
Genom en kombination av diskussioner, grupparbete och kreativa projekt utforskar eleverna olika sätt som sociala medier kan påverka människors uppfattningar och beteenden när det gäller miljön.
Metodmaterialet innehåller aktiviteter som bidrar till såväl projektbaserat lärande, lärande i sociala medier, visuell sökning och lärande samt användning av läromaterial. Det bidrar även till att stärka flera av EU:s nyckelkompetenser såsom exempelvis kritiskt tänkande, kreativitet, kommunikation, samarbete, digital kompetens, socialt och kulturellt ansvar.
Samhällskunskap
Lektionen bidrar till elevernas förståelse av individens roll i samhället, inklusive hur informations- och kommunikationsteknik (IKT) påverkar oss och samhället i stort.
Naturvetenskap
Genom att fokusera på klimatfrågan stärker lektionen elevernas förståelse för miljö- och hållbarhetsfrågor.
Språk
Lektionen uppmuntrar till kritisk läsning, analys och reflektion kring olika typer av texter och media, vilket är viktigt inom ämnet svenska. Eleverna övar på att formulera sig och kommunicera skriftligt, till exempel genom att skapa kampanjer.
Sammanfattningsvis stödjer lektionen läroplanens mål att ge eleverna verktyg för livslångt lärande, förmågan att göra informerade val och att bidra positivt till samhället och miljön. Genom att integrera ämnen som samhällskunskap, naturvetenskap och svenska stärker lektionen elevernas tvärvetenskapliga kunskaper och färdigheter.
Projektet bakom metodmaterialet
Projektet Carbon Act ska öka medvetenheten och kunskapen om klimatförändringarna hos lärare och elever – och därigenom bidra till en hållbar framtid. Fokus är att ta fram och sprida utbildningsmaterial som hjälper lärare att få elever att förstå och hantera klimatförändringar.
I korthet
Framtagen/publiceringsår
2025
Framtagen inom projekt
GR:s roll
Göteborgsregionen (GR) har tagit fram och delvis omarbetat materialet utifrån en scenariokatalog som utvecklats inom ramen för Erasmusprojektet Carbon Act (2023–2025).
Samarbetspartners
European Schoolnet (EUN), Belgien
Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk (IGF PAS), Polen
Centar za promociju nauke (CPN), Serbien
Finansiär
Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.


Uppdaterad