Rapport
Hur motiveras unga vuxna att göra hållbara konsumtionsval?
Unga vuxna idag brottas både med konsumtionshets och klimatångest. Kan vi hjälpa unga att bryta ohållbara shoppingbeteenden? Denna studie lär känna den nya generationen av unga vuxna och undersöker möjliga motivationsvägar för cirkulära klädval.
Denna studie togs fram i syfte att ligga som grund för framtida utvecklingar av konceptet ”F/ACT Movement”. Resultatet av studien kan med fördel användas av organisationer, företag och intressenter som verkar för hållbar klädkonsumtion riktat mot unga vuxna.
Konceptet F/ACT Movement har drivits av Göteborgsregionen tillsammans med Science Park Borås sedan 2018 och har varit ett mycket framgångsrikt och omtyckt projekt, både internt och externt. Syftet med F/ACT Movement har varit att motivera unga vuxna att ställa om till hållbara klädval. Detta i enlighet med målen i Göteborgsregionens avfallsplan och i linje med Klimat 2030.
När F/ACT Movement sattes i gång 2018 såg förutsättningarna annorlunda ut och ungdomarna man ville nå då är idag en helt annan målgrupp. En ny generation av unga vuxna, Generation Z är här med andra värderingar och beteenden än den tidigare generationen. Studien har lärt känna den nya generationen av unga vuxna, undersöka vad som driver dem att ta konsumtionsbeslut, hur vi kan motivera dem till att konsumera mer cirkulärt samt hur information når fram till dem.
Vi har utforskat:
- Vad som motiverar ungdomar (18-25 år) när det kommer till hållbarhet kopplat till konsumtion
- Hur målgruppen nås och tar till sig information kring klädkonsumtion
Kontakt
I korthet
Framtagen/publiceringsår
2024
Uppdaterad