Artikel
Ny socialtjänstlag – krav och möjligheter för samarbete mellan skola och socialtjänst
Samverkan mellan skola och socialtjänst är en högaktuell fråga, bland annat med tanke på den kommande nya socialtjänstlagen. GR:s nätverk för socialchefer respektive utbildningschefer lägger tillsammans fokus på hur vi kan stärka samarbetet mellan skola och socialtjänst för att förbättra barn och ungas förutsättningar att fullfölja sina studier.
Den 13 december 2024 möttes GR:s socialchefsnätverk och utbildningschefsnätverk för ett första gemensamt möte. Syftet var att fokusera på hur samarbetet mellan skola och socialtjänst kan stärkas för att förbättra barn och ungas förutsättningar att fullfölja sina studier. Central i arbetet är den nya socialtjänstlagen som förväntas träda i kraft 1 juli 2025, enligt vilken alla verksamheter ska arbeta mer förebyggande.
Lena Holmlund, avdelningschef för Arbetsmarknad och Social välfärd på GR, och Cecilia Axelsson, planeringsledare på GR, poängterade att den nya socialtjänstlagen kommer ge förutsättningar för att arbeta mer förebyggande.
– Förebyggande arbete blir obligatoriskt – det är inget vi kan spara in på vid dåliga tider, betonade Lena Holmlund.
Gemensamma utmaningar och möjligheter
Cecilia konstaterade att skola och socialtjänst möter gemensamma utmaningar, som till exempel kompetensförsörjningen, snävare ekonomiska ramar och nya målgrupper med komplexa behov. Men också gemensamma möjligheter, när det gäller exempelvis digitalisering och att hitta nya arbetssätt.
– Vi jobbar med svåra och komplexa frågor, som otrygghet, tillitsbrist och ungdomskriminalitet. Vi måste arbeta mer förebyggande och utmaningen är att framtidens arbetssätt ännu inte har någon evidens så vi behöver prova nya vägar, sa Cecilia Axelsson.
De två chefsnätverken har enskilt arbetat med kommande socialtjänstlag, förebyggande arbete och samverkan mellan skola och socialtjänst. Framöver kommer dock samarbete vara än mer betydelsefullt och därför ser de vinster med ett mer strukturerat samarbete mellan nätverken.
Förstudie om samordnat skolsocialt stöd
Som grund finns en förstudie där GR har kartlagt samordnat skolsocialt stöd, alltså strukturerad samverkan mellan skola och socialtjänst vid närvaroproblematik: Samordnat skolsocialt stöd
Stina Bergman Lindskog, projektledare på GR, berättade att det enligt förstudien finns ett stort behov av att skola och socialtjänst utvecklar samverkan ytterligare när det gäller närvaroproblematik. Det finns samordnat skolsocialt stöd mellan grundskola och socialtjänst i alla medlemskommuner. Men målgrupp och vilket problem som samverkan ska lösa ser olika ut, vilket gör att samverkansformerna ser olika ut.
Avgörande förutsättningar
En grundförutsättning för samverkan verkar enligt förstudien vara tillit, både organisatorisk och personlig. Även kunskap och en fungerande struktur är avgörande för samverkan. Förstudien identifierar fyra viktiga områden – med koppling till tillit, kunskap och struktur – utifrån samverkansforskningen och det insamlade underlaget:
Kunskap om varandras uppdrag
- Förståelse för varandras uppdrag
- Förståelse för sakfrågan
- Hela styrkedjan
Samskapat uppdrag
- Tydligt och känt uppdrag
- Flexibilitet inom den tydliga ramen
- Hela styrkedjan
- Kompetens för uppdraget
- Närmsta chefs involvering
Uppföljning
- Efterfråga resultat
- Adekvat uppföljning
- Bygga beprövad erfarenhet – lärande
- Säkerställa framdrift för individen
- Resurseffektivitet
Samspel förvaltning och politik
- Samfinansierat arbete, angelägenhet och långsiktighet
- Tillit, struktur, dialog
Under ledning av Sandra Svensson, projektledare på GR, diskuterade de båda nätverken förutsättningar för samverkan när det gäller det gemensamma arbetet kring samordnat skolsocialt stöd.
Prioritering av det fortsatta gemensamma arbetet
Nätverken diskuterade också vilka frågor som ska prioriteras framöver. Det handlar dels om vad samtliga medlemskommuner kan arbeta med, dels vad några medlemskommuner kan göra, men också vad en enskild kommun kan testa och som övriga sedan kan ta del av.
– Medlemskommunerna har olika förutsättningar, vilket gör att vi ser att alla kommuner inte behöver samma sak. Vi behöver arbeta med olika frågor parallellt, och varje fråga kan ge nytta för alla, sa Stina Bergman Lindskog.
De båda nätverken ser behov av att fortsätta ses i syfte att stärka samverkan mellan skola och socialtjänst. Utifrån diskussionerna kommer GR ge förslag till områden att arbeta vidare med gemensamt under 2025.
Kontakt
Uppdaterad