Rapport

Samordnat skolsocialt stöd

Såväl praktiker som forskare pekar på vikten av samverkan mellan skola och socialtjänst för att fler barn ska klara skolan. Kommunerna vittnar om att det är svårt att skapa en samverkan som är hållbar över tid. I denna förstudie har GR därför kartlagt befintlig samverkan mellan skola och socialtjänst och med stöd av forskning formulerat vilka förutsättningar som gynnar samverkan.

Förstudien har kartlagt samordnat skolsocialt stöd, alltså strukturerad samverkan mellan skola och socialtjänst vid närvaroproblematik i Göteborgsregionen. Trots lika benämning skiljer sig målgrupp, insats, organisation och organisering åt mellan kommunerna. På ett övergripande plan beskrivs målet lika för samtliga medlemskommuner, det handlar om att fler barn och unga ska klara skolan.

I förstudien presenteras strukturella och kulturella förutsättningar som gynnar samverkan och gör den hållbar över tid. Beroende på aktör i styrkedjan, finns olika sätt att bidra till goda förutsättningar för samverkan.

Utvecklingsområden för samordnat skolsocialt stöd

Baserat på genomförd förstudie finns potential att arbeta vidare med frågan om samordnat skolsocialt stöd i Göteborgsregionen. Exempelvis genom att vila på en vetenskaplig grund, att bygga beprövad erfarenhet och att identifiera olika sätt att bygga en helhet för barn och unga med olika behov kopplat till närvaroproblematik. Det finns också behov av ett utforskande arbete, kring vilken ytterligare samverkan som är önskvärd mellan skola och socialtjänst, utifrån den nya socialtjänstlagen som planeras att träda i kraft i juli år 2025.

Kontakt

I korthet

Framtagen av

Stina Bergman Lindskog, Malin Isaksson, Sandra Svensson, John Nelander

Publiceringsår

År 2024

GR:s roll

GR har tagit fram förstudien efter förankring i Göteborgsregionens Socialchefsnätverk och Utbildningschefsnätverk

Uppdaterad