Rapport

Samverkan för utökad omställningsförmåga – en förstudie

Vad behöver kommuner för att arbetet med klimatomställning ska accelerera och hur kan en regional aktör som Göteborgsregionen stödja dem? Det har projektet Mobilisering för snabbare klimatomställning i Göteborgsregionen undersökt.

Projektet har haft två huvudfokus, dels kommuners behov och förutsättningar att arbeta med klimatomställning, dels hur en regional aktör som Göteborgsregionen kan stötta kommunerna i deras arbete.

Att organisera kapacitet för tredje generationens politikområde

Insikterna kring kommunernas behov och förutsättningar har sammanställts i kunskapsöversikten Att organisera kapacitet för tredje generationens politikområde, skriven av Christian Jensen, docent och Anders Sandoff, lektor vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Regional mobilisering för stärkt omställningsförmåga i kommuner

Analys och förslag på strategiska vägval både vad gäller organisering och inriktning av ett regionalt omställningsstöd har tagits fram av RISE och summeras i rapporten Regional mobilisering för stärkt omställningsförmåga i kommuner.

Komplexa politikområden kräver ny typ av styrning

Klimat, nationell säkerhet, folkhälsa och migration är exempel på politikområden som utmanar dagens offentliga organisationer, däribland kommuner. Frågorna är
komplexa och kräver ofta långsiktig samverkan mellan flera parter, både offentliga och privata. För att komma framåt i dessa frågor behövs en ny typ av styrning,
samverkansstyrning eller så kallad new public governance (NPG).

New public governance (NPG) är en förvaltningsmodell som betonar samarbete och
nätverk mellan olika aktörer inom offentliga, privata och ideella sektorer. Det är en
struktur som vill luckra upp stuprörstänk och som främjar ett mer deltagande och
inkluderande synsätt. Målet är att organisationen ska vara mer flexibel, effektiv och
responsiv för att möta samhällets komplexa och varierande behov.

Det är vanligt att flera styrlogiker samexisterar i en kommunal organisation och det innebär ofta utmaningar.

Tre styrlogiker i offentlig förvaltning


Progressiv offentlig
styrning (POS) 1945-

New public
management(NPM) 1985-

New public governance
(NPG) 2000-

Reformidé

Progressiv
verksamhetsutveckling

Resultatstyrning och
avreglering

Samverkan för
”helhetens bästa”

Förvaltningens
karaktär och kontext

Offentlig sektor
speciellt och verkar
under tämligen stabila
hierarkiska förhållanden

Företagslik och verkar
under marknads- och
konkurrensliknande
förhållanden

Nätverksförvaltning
som verkar i ett
sammanhang som
kontinuerligt förändras

Ledord

Objektivitet
Likabehandling
Rättssäkerhet
Oberoende
Förutsägbarhet

Produktivitet
Service
Kreativitet
Affärsmässighet
Brukar/kundfokus

Samordning
Samsyn
Samverkan
Samarbete
Innovation

Lojal mot

Politik, regler -
reglemente

Organisationens
verksamhet – budget, mål
och resultatstyrning

Åtagandet - ”högre
värden”

Förebild

Opartisk tjänsteperson

Managern

Samordnaren

Kärnvärde

Rättssäkerhet

Inre effektivitet

Yttre effektivitet

Huvudproblem

Produktionsfokus

Fragmentisering

Informalisering

Samverkansstyrning för att komma framåt i arbetet

Att det känns svårt för kommuner att komma framåt i frågor som klimatomställning
kan bero på att frågans karaktär inte fungerar väl med de styrlogiker och
osäkerhetsfaktorer som finns i kommunerna idag. För att hantera nya och komplexa
samhällsutmaningar behöver ”stuprörstänket” brytas och mer arbete med och mellan olika sektorer uppmuntras. Eftersom ingen sektor eller organisation har enskild rådighet över samhällsutmaningarna är förmågan att utveckla samverkan mellan olika samhällsnivåer och sektorer avgörande för framåtrörelse. Men det är också resurskrävande eftersom samverkan och deltagande också bidrar till ökad komplexitet i genomförandet.

Omställningsförmåga och samverkan

Kommuners kapacitet att driva ett omställningsarbete på kort och lång sikt bygger på omställningskapital – de förmågor och resurser som finns i den kommunala
organisationen kopplat till omställningsarbetet i kombination med viljan att driva
arbetet. Det kan handla om fysiska och finansiella tillgångar men bygger till stor del på människorna i organisationen och hur de interagerar. Kunskapsöversikten beskriver hur en regional aktör som exempelvis GR, skulle kunna stärka kommunernas omställningsförmåga genom samarbete: 1) en utökad resursbas, 2) utökad rådighet, 3) gemensamt lärande och ökade kunskaper.

Kontakt

I korthet

Författare

Anders Sandoff, Christian Jensen, Eva Hedenfelt, Sarah Johnstone, Helena Jan

Framtagen

2024

Framtagen inom projekt

Mobilisering för snabbare klimatomställning i Göteborgsregionen

GR:s roll

Göteborgsregionen var projektägare och har medverkat i framtagning och formgivning av rapporterna, samt författande av en av rapporterna.

Samarbetspartners

RISE och Urban Futures

Finansiär/er

Energimyndigheten inom ramen för Viable Cities (huvudfinansiär) och Västra Götalandsregionen

Uppdaterad