Utbildning

Svåra samtal (19 november)

Plats

Göteborg

Startdatum

19 november 2025

Kursen riktar sig till dig som är chef eller har en arbetsledande befattning. Under kursdagen går vi igenom samtalsteknik och hur du kan förbereda och genomföra svåra och nödvändiga samtal.

Att vara chef och arbetsledare på en arbetsplats innebär att man behöver genomföra samtal som kan upplevas som svåra av olika anledningar, både för arbetstagaren och för den som leder samtalet. Det kan vara utvecklingssamtal, rådgivande samtal eller samtal om konflikter, uppsägningar, missbruk, bedrägerier eller sjukdom.

I den här kursen varvas teori med praktiska diskussioner och övningar kopplade till deltagarnas behov i vardagen.

Mer om kursen

Förutsättningar

Grunden för ett bra samtal, ledarskapsmodeller, samtalsteknik, feedback och jag-budskap.

Faktorer som kan påverka

Exempel på faktorer som kan påverka situation eller samtal. Vi går igenom påverkansfaktorer som stress och dagsform, konfliktförlopp (konflikttrappan, Thomas/Kilmann konfliktteori), tolkning av beteenden, förnekelseprocessen och relationen.

Planering

Exempel på förberedelser; faktainsamling, syfte och budskap, struktur, tid och plats, förstå och hantera försvarsmekanismer och faktorer som påverkar.

Genomförande

Att tänka på vid genomförandet: inledning, regler, presentation av problem, medarbetarens syn, definiera lösning och sammanfattning.

Uppföljning

Hur och varför.

Praktik

Olika case. Vi hanterar olika typer av case och planerar, övar och delar erfarenheter.

Metod

Exempel på olika typer av svåra samtal kan vara samtal om agerande, beteende, prestation, lönesamtal, konflikthantering med mera. Vi går bland annat igenom Thomas och Kilmanns konflikthanteringsstilar, Brodal och Nilssons konflikttrappa, Jag-budskap, beteendets påverkan och enkla mallar/checklistor för planering och genomförande.

  • Att du som chef eller ledare får ökad förståelse och verktyg kring agerande vid svåra samtal.
  • Ökad kunskap om att planera och genomföra samtal som är inriktade på bland annat agerande, beteende, prestation, lönesamtal, konflikthantering med mera.
  • Att du har fått en inblick och förståelse för hur ditt beteende och agerande kan underlätta hanteringen av svåra samtal i olika situationer.

Jonas Arngården, Svenska Ledargruppen. Jonas är socionom med masterutbildning i sociala arbetets ledning och planering med erfarenhet som chef inom olika ungdomsvårdsorganisationer. Jonas verkar som utbildare och konsult inom områdena ledarskap, konflikthantering, kommunikation och teamutveckling. Jonas har också genom åren varit verksam som verksamhetschef och socialchef inom olika offentliga förvaltningar.

Kontakt

Frågor om kursen:

Björn Wallermark

Utbildningsledare och projektledare

031-335 53 64

Frågor om anmälan:

Kurs och konferens

Kontakta oss för frågor kring anmälan.

Anmälan

Sista anmälningsdag

29 oktober 2025

Efter sista anmälningsdag är anmälan bindande. Vid återbud därefter debiteras full avgift. Du kan alltid överlåta din plats åt någon annan.

Avgift

För anställda i Göteborgsregionens kommuner: 2 800 kr exkl. moms. Övriga: 3 100 kr exkl. moms.

I priset ingår kaffe och lunch.

Integritetspolicy

När du anmäler dig till en kurs registreras dina personuppgifter i våra administrativa program. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Mer information

Tid och plats

19 november 2025, kl. 9.00–16. Samling med fika från kl. 8.30.

Plats i centrala Göteborg meddelas i den skriftliga bekräftelsen som vi skickar i samband med sista anmälningsdagen.

Målgrupp

Chefer, arbetsledare och HR.

Uppdaterad