Nyhet

Nu stärker vi undervisningen om klimatförändringar

Den 3–5 juli hölls Carbon Act High Level-event i Bryssel – ett evenemang för lärare, beslutsfattare och projektpartners från hela Europa. 13 skoldepartement och ett femtiotal lärare deltog. Vi på Göteborgsregionen (GR) är projektpartners och fanns på plats för att dela med oss av våra resultat i projektet Carbon Act.

Projektet Carbon Act ska öka medvetenheten och kunskapen om klimatförändringarna hos lärare och elever – och därigenom bidra till en hållbar framtid. Fokus har varit att ta fram och sprida utbildningsmaterial som hjälper lärare att få elever att förstå och hantera klimatförändringar.

GR:s roll i projektet har dels varit att leda arbetet med att analysera 6 EU-länders läroplaner och se omfattningen av begreppet klimatförändringar i dessa. Analysen visar att även om formuleringar skiljer sig åt, är en gemensam nämnare att klimatförändringar sällan nämns direkt – i stället talas det om bredare begrepp som hållbarhet.

Intresset är stort

  • I vår enkät med 400 lärare uppgav majoriteten att de själva söker fakta om klimatförändringar – ofta på fritiden
  • 2000 lärare har anmält intresse för fortbildning

Under evenemanget presenterade GR arbetet tillsammans med övriga partners, och i höst lanseras Best Practice Report – slutrapporten som samlar framgångsrika metoder, strategier och lärdomar från projektet. Rapporten kommer bland flera ställen att publiceras på GR:s webbplats.

Evenemanget pågick 3–5 juli och är en del av en större workshop om vetenskapsprojekt.

Rikard Ström, projektledare och Rasmus Jonsson, projektmedarbetare från Göteborgsregionen, avdelning Utbildning, representerade GR på plats i Bryssel.

Mer om projektet

Vill du veta mer om hur Carbon Act bidrar till att stärka undervisningen i Europa om klimatförändringar? Läs mer på projektsidan.

Logotyp Europeiska socialfonden

Carbon Act finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.

Uppdaterad