Nyhet

Ny arbetsmetodik för stationsnära utveckling

Stadsutvecklingsprojekt i stationsnära områden är ofta komplexa och tidskrävande eftersom både lokala, regionala och nationella aktörer är involverade i planeringen. Nu har en ny arbetsmetodik för tagits fram som kan användas som beslutsstöd och underlag för samverkan mellan de olika aktörerna. På Transportforum den 15-16 januari presenteras lärdomar om hur arbetsmetodiken kan användas i bland annat kommuner.

Pendeltåg på järnvägsstationen i Floda, foto.

Foto: Jenny Sjödin, Urban Futures.

Urbana stationssamhällen är en kunskapsprocess som pågått i många år och som består av flera delar och projekt. I ett tidigare forsknings- och utvecklingsprojekt utvecklades GIS-baserade analysverktyg för att utvärdera förhållandet mellan tillgänglighet och täthet på lokal och regional nivå. För att förbättra tillämpningen av verktygen i praktiken genomfördes projektet Urbana stationssamhällen- realisering av potentialer i stationsnära områden. Projektet har utvecklat en integrerad arbetsmetodik som kombinerar analysverktygen med praktisk och lokalbaserad kunskap genom samskapande metoder.

Tre stationsområden har varit engagerade

I projektet har tre stationsnära områden i Göteborgsregionen varit engagerade: Floda i Lerums kommun, Stenungsund i Stenungsunds kommun och Älvängen i Ale kommun. Under en serie workshoppar och genom intervjuer har forskare studerat vilka möjligheter och utmaningar arbetsmetodikens praktiska tillämpning har. De som deltagit har varit tjänstepersoner från kommunerna, Trafikverket, Västtrafik och Västra Götalandsregionen.

- I våra intervjuer beskrev tjänstepersoner hur metodiken kan minska gapet mellan ambitioner och det praktiska genomförandet i förtätningsprojekt. Metodiken ger insikt i och skapar förståelse för olika planeringsnivåer och intressen som är inblandade i utvecklingen av stationsnära områden. Den skapar även förutsättningar för att integrera transportplanering och stadsplanering, säger Job van Eldijk, gästforskare, Chalmers.

Projektet har finansierats av Trafikverket och letts av Urban Futures i samarbete med Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik vid Chalmers, Göteborgsregionen, Samhällsplanering vid Högskolan Dalarna samt Samhällsplanering och miljö vid KTH.

Presenteras på Transportforum

Lärdomar från projektet presenteras på Transportforum, torsdag den 16 januari, kl 15:15-15:30 i rum Operan. Presentationen är del av session 4:12 Planering för omställning. Presentationen heter Closing the gap - praktisk tillämpning av en ny metodik för stadsutveckling i stationsnära områden.

https://www.vti.se/transportforum Länk till annan webbplats.

Om arbetsmetodiken

I Arbetsmetodik för utveckling och förtätning av stationsnära områden - en vägledning Pdf, 14 MB. beskrivs den arbetsmetodik som utvecklats och testats i projektet. Arbetsmetodiken kan användas som ett komplement till existerande planeringsprocesser. Den är tänkt att fungera som ett beslutsstöd och kan exempelvis ge insikter om vilka stråk som ska förstärkas, var skolor utifrån ett tillgänglighetsperspektiv bäst placeras eller var service ska lokaliseras för att skapa ett stort värde för många i orten. Detta genom samskapande processer som sammanför lokal kunskap och de olika GIS-baserade analyserna.

I vägledningen finns ett antal viktiga medskick som stöd till den som vill prova arbetsmetodiken. Utöver vägledningen finns även tre atlaser för respektive stationsnära område som ingått i projektet. I dessa finns dokumentation från de workshoppar som genomförts. Atlaserna är även tänkta att fungera som planeringsunderlag i de tre kommunernas fortsatta arbete. För att kunna genomföra de olika GIS-analyser som ligger till grund för analys- och utvärderingsmetoden finns även en GIS-manual.

Ta del av projektets resultat: Urbana stationssamhällen- realisering av potentialer i stationsnära områden.

Kontakt

Uppdaterad