Nyhet

När elevens närvaro blir hela kommunens fråga – exempel från Härryda

Att få alla nivåer i skolan att samarbeta kring det närvarofrämjande arbetet kan vara utmanande. Nu har GR tagit fram en film för att visa ett exempel på hur hela styrkedjan kan samarbeta kring närvaroregistrering och uppföljning av frånvaro.

Under 2023 införde Härryda ett nytt arbetssätt för att få bättre koll på närvarostatistiken och stötta elever både på kort och lång sikt. I GR:s film ”Är eleven i skolan? Organisera för ett systematiskt arbete med koll och uppföljning” visas hur arbetet ser ut i praktiken och vilka effekter det får för eleverna.

- GR har länge arbetat med närvarofrågan, bland annat genom kraftsamlingen kring fullföljda studier som är en del av Västra Götalands regionala utvecklingsstrategi, berättar Lina Häger, projektledare på Göteborgsregionen. Vi vet från forskning och beprövad erfarenhet att närvaro är en nyckelfråga för att eleverna ska klara sina studier. Elever som missar undervisning riskerar att hamna efter i skolarbetet och den sociala gemenskapen, vilket gör att det kan bli svårt att komma i kapp.

Närvaroarbete kräver engagemang

I filmen delar lärare, tjänstemän och politiker i Härryda kommun med sig av sina erfarenheter av hur närvaroarbetet fungerar. En insikt är att ett effektivt närvaroarbete kräver engagemang, stöd och ledarskap på flera nivåer – från politiker och förvaltningen till rektorer och lärare. När alla nivåer i styrkedjan samarbetar ökar möjligheterna att få syn på och fånga upp eleverna som behöver stöd. Filmen spelades in under hösten 2024, som ett led i GR:s arbete för att stödja kommunerna i regionen med verktyg och inspiration.

– Vi ser att film är ett effektivt sätt att sprida goda exempel och sätta i gång spännande diskussioner, säger Lina Häger. Vi hoppas att den här filmen kan vara ett sätt att hjälpa andra kommuner att ta del av effektiva metoder och stärka närvaroarbetet.

Nationell statistik saknas

Idag saknas nationell närvarostatistik, men problemet med hög frånvaro är utbrett. Enligt Skolverkets sammanställning från höstterminen 2023 hade 15 procent av eleverna i förskoleklass och grundskola en frånvaro på mellan 15 och 29 procent, vilket motsvarar upp till fem veckor. Drygt fyra procent var borta minst 30 procent av tiden.

– Det är vanligt idag att kommuner inför närvaroteam eller andra typer av insatser för att stötta eleverna som är frånvarande. Men ofta kommer åtgärderna sent, när problemen som orsakat frånvaron redan har vuxit sig stora. Det som gör Härrydas arbete framgångsrikt är att de har gått ifrån att fokusera på åtgärder för och nu arbetar med hela elevgruppen för att fånga upp tendenser till ökad frånvaro tidigt.

Filmen Är eleven i skolan? Organisera för ett systematiskt arbete med koll och uppföljning

Kontakt

Uppdaterad