Nyhet
Ny socialtjänstlag: Var är vi, vart ska vi, hur tar vi oss dit?
Den nya socialtjänstlag som beräknas träda i kraft nästa år kräver ett stort omställningsarbete. Som ett led i detta genomför SKR och Socialstyrelsen så kallade länsdialoger tillsammans med landets regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS). Länk till annan webbplats.

Den 11 oktober genomfördes en länsdialog i och i samarbete med Göteborgsregionen.
Syftet med länsdialogerna är att stärka förutsättningarna för att uppnå en långsiktigt hållbar socialtjänst. Länsdialogerna ska tillsammans med kommande läges- och behovsanalyser bidra till:
- Samsyn kring nuläge och behov inför den nya lagen.
- Insikter som kan bidra till att det tas fram både lokala och en regional omställningsplan för arbetet framåt.
- Mellankommunal samverkan med möjlighet till lärande och utveckling.
Deltagare i länsdialogen i Göteborgsregionen
Inbjudan att delta hade gått ut till följande GR-nätverk:
- Socialchefsnätverket
- Nätverket för chefer inom äldreomsorg och kommunal primärvård
- Nätverket för chefer inom funktionsstöd
- IFO-chefsnätverket
- Nätverket för omställning till ny socialtjänstlag
Alla representanter i chefsnätverken hade också möjlighet att bjuda med sig en gäst.
Lena Holmlund, avdelningschef på GR, hälsade välkommen till länsdialogen. Det gjorde även socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall via en videohälsning.
Cecilia Axelsson, planeringsledare på GR, gjorde därefter en kort sammanhangsmarkering:
– Vi behöver alla andra om vi ska lyckas i den här omställningen, vi klarar det inte på egen hand. Vi behöver alla inom socialtjänsten, vi behöver äldreomsorgen, funktionsstöd, individ- och familjeomsorg, ja alla tillsammans. Vi kommer att behöva jobba ännu mer tillsammans för att bli en socialtjänst och vi behöver jobba med andra sektorer i kommunen som samhällsbyggnad och skola men också civilsamhälle, näringsliv och polis. Det pågår andra saker också som tangerar det här omställningsarbetet, som nära vård, digitalisering och samsjuklighetsutredningen.
Lisa Ruuth, planeringsledare på GR, fortsatte:
– Den nya socialtjänstlagen möjliggör nya arbetssätt som vi behöver när vi möter nya målgrupper med nya behov. Vi behöver nå människor tidigt innan problemen vuxit sig för stora. Vi behöver sänka trösklarna och erbjuda insatser snabbare och enklare och vi ska främja jämlika och jämställda levnadsvillkor. Vi har en kompetensförsörjningsutmaning genom att befolkningen blir allt äldre samtidigt som gruppen i arbetsför ålder inte ökar i samma takt. Där kan vi ta hjälp av digitaliseringen. Vi har också en befolkning som är van vid att få service digitalt och det behöver vi anpassa oss till. Den nya lagen är till för att möta nya utmaningar och den bygger på de fem områdena i lagrådsremissen: förebyggande arbete, lätt tillgänglig, övergripande planering, kunskap och insatser utan behovsprövning. Dessa områden utgör en helhet som är beroende av och förutsätter varandra. För att uppnå lagens intentioner måste man jobba med alla fem områdena.
Om förslaget till ny socialtjänstlag
Länsdialogen utgick från utredningen Hållbar socialtjänst SoU 202:47 och lagrådsremissen ny socialtjänstlag. Mer information finns här:
Webbinarium om förslaget till ny socialtjänstlag (Göteborgsregionen, GR)
Film: Framtidens socialtjänst – vart är vi på väg? (SKR) Länk till annan webbplats.
Omställning till ny socialtjänst – litet stödpaket (SKR) Länk till annan webbplats.
Länsdialogen byggde på ett antal gruppdialoger:
Vårt 2035: Hur ser den sociala välfärden och socialtjänsten ut 10 år efter den nya lagen?
Det grupperna lyfte fram i den här dialogen kan sammanfattas i sju teman:
- Samverkan och samarbete mellan olika aktörer, förvaltningar, myndigheter och medborgare.
- Tillgänglighet (fysiskt/digitalt) och förebyggande arbete.
- Minska stigmatisering och öka förtroendet genom att förändra bilden av socialtjänsten. Tillgänglighet och samverkan med medborgarna bygger förtroende.
- Digitalisering och AI är centralt för att effektivisera och modernisera socialtjänsten, öka tillgängligheten och möjliggöra bättre analys och uppföljning.
- Minskad byråkrati och ökad effektivitet för att på så sätt frigöra mer tid till klientarbete och direktkontakt med de som behöver stöd.
- Brukarstyrning och individanpassning. Socialtjänstens insatser ska vara fokuserade på att möta varje persons unika behov och stärka brukarens delaktighet i beslutsprocesser.
- Systematiska uppföljningar och evidensbaserat arbete är viktigt för att kunna prioritera rätt insatser och fördela resurser på ett effektivt sätt.
Hur ser nuläget och de samlade utmaningarna ut?
Samtalen i den här gruppdialogen kretsade bland annat kring organiserings- och styrningsproblem, resursproblem (ekonomi, personal), dataproblem (bristande data och uppföljning) samt kunskaps- och kompetensproblem.
Hur ställa om? Erfarenhetsutbyte kring styrning och ledning.
Hur har vi arbetat hittills och hur kan vi fortsatt arbeta för att stärka kulturen i organisationen så att den främjar omställningen? För att vända på perspektivet diskuterade deltagarna i den här gruppdialogen först hur omställningen kan göras så dålig som möjligt och därefter naturligtvis; hur gör vi omställningen så bra som möjligt.
Lyckas med samverkan – vad blir nästa steg?
Den här gruppdialogen handlade om vad man vill samverka kring i Göteborgsregionen inför omställningen till den nya socialtjänstlagen, vilka aktörer som är viktiga att involvera och så vidare. Man pratade också om andra omställningsarbeten som pågår parallellt, exempelvis Nära vård, samsjuklighetsutredningen och digitaliseringen.

Ordmoln som bygger på att deltagarna i slutet av dagen ombads sammanfatta länsdialogen i 1–2 ord.
Stödmaterial från SKR och Socialstyrelsen
SKR och Socialstyrelsen presenterade under dagen ett stödmaterial som kommunerna kan använda i arbetet med att göra gap- och behovsanalyser. Skatta läget är ett verktyg som används för att ge överblick över läge och behov, bidra till samsyn och gemensam förståelse för den egna omställningen och vägleda i planeringen av omställningen framåt.
Kommundata är ett analysstöd som innehåller kvalitetsindikatorer, välfärdsindikatorer och nyckeltal som gör det möjligt att jämföra sig med andra kommuner i länet och i riket.
SKR:s och Socialstyrelsens stödmaterial finns på SKR:s webbplats Framtidens socialtjänst Länk till annan webbplats..
Nästa steg i arbetet med den nya socialtjänstlagen
Länsdialogen kommer att ligga till grund för det fortsatta omställningsarbetet i kommunerna i Göteborgsregionen. I början på november genomför socialchefsnätverket i GR en workshop inför det arbete som ska ske 2025.
Kontakt

Lena Holmlund
Avdelningschef Arbetsmarknad och social välfärd
Uppdaterad