Nyhet
Praktiknära forskning – en brygga mellan skola och akademi
Den 30 oktober 2024 samlades forskare, lärare och andra aktörer från akademin och skolvärlden på Göteborgs universitet för konferensen Praktiknära forskning i samverkan. Konferensen anordnades i samarbete mellan Göteborgs universitet, Göteborgsregionen och Göteborgs stad, och gav alla som är engagerade i praktiknära forskning en möjlighet att inspireras och utbyta erfarenheter.
Under dagen fokuserade samtalen på betydelsen av forskningssamverkan, särskilt inom ramen för ULF (utveckling, lärande och forskning) – en verksamhet där skolpersonal och forskare kan söka medel till forskningsprojekt som stärker samverkan och syftar till att öka kvaliteten i verksamheterna.
Magdalena Taube, forskare vid Göteborgs universitet, öppnade dagen genom att presentera en studie om hur rollerna för lärare och forskare organiseras inom ULF-samarbetet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Ett intressant fynd var att kommuner med liknande förutsättningar och ungefär lika många ULF-ansökningar ändå uppnådde olika resultat, beroende på hur tidigt skolorna fick kontakt med akademin. De skolor som engagerades tidigt lyckades ofta bättre med sina projekt.
En slutsats var att det är avgörande att bygga strukturer som stöder skolornas möjligheter att prioritera forskningssamverkan. En annan insikt var betydelsen av så kallade "gränsgångare" – personer som känner till skolvärlden och akademin och kan fungera som brobryggare mellan världarna.
- Rådet jag kan ge till lärare och skolledare som är intresserade av praktiknära forskning är att att våga fråga, våga höra av sig, till oss inom akademin eller andra i samarbetet, som Göteborgsregionen, säger Magdalena Taube.
Hjälp att hitta kontakter
Ingela Bursjöö, lärare och forskare i Göteborgs stad och vid Göteborgs universitet, som bland annat arbetar med forskarskolan CUL Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. inom samverkansorganisationen CULF, betonade också hur viktigt det är att intresserade lärare och skolledare vågar vända sig till akademin för att få stöd:
- Vi som ingår i dessa samarbeten fungerar ofta som mäklare och kan bidra med kontakter mellan akademin och skolvärlden. Det är inte alltid en enkel process att på egen hand hitta de rätta kopplingarna mellan forskare och skolpersonal.
Att anställa gränsgångare, till exempel personer som växlar mellan att forska och att arbeta som lärare, är inte bara viktigt för att lyckas med forskningsansökningar, utan också för att ge förutsättningar för skolor att välja metoder som vilar på vetenskaplig grund, säger hon.
- Det handlar om att ha personal med forskningslitteracitet, som kan förstå, värdera och använda forskning. Det är viktigt för att skolor inte ska fastna i arbetssätt som saknar evidens, utan i stället välja metoder som faktiskt fungerar och ger resultat.
Utgår från lärarnas frågor
En annan av dessa gränsgångare är Frida Lindén, utvecklingsledare på Utbildningsförvaltningen i Partille, som samordnar kommunens samarbete med Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.
Kommunen har under flera år arbetat med mindre projekt där utgångspunkten varit lärarnas egna frågeställningar, som bland annat sållats fram genom återkommande träffar i ett nätverk för förstelärare. Lärare som arbetar i Partille bidrar också regelbundet i moment i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet, något som minskar glappet mellan skolan och akademin.
- Mitt råd till alla som är intresserade av praktiknära forskning är att nyttja personer som har en fot i akademin och vice versa. Våga ta steget, lita på varandra och skapa möten mellan människor. Se till att återkopplingen till lärarna och skolorna blir tydlig, så att så många som möjligt kan dra nytta av samarbetet, säger Frida Lindén.
Sprider kunskap och utvecklar material
Under de senaste åren har Partille kommun bland annat drivit ett forskningsprojekt om problematisk skolfrånvaro Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., som bidrog att sprida kunskap om hållbara strategier för att komma åt problemet. I år är kommunen delaktig i ett forskningsprojekt om AI i skolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., där material utvecklas medan projektet pågår.
- När akademin och klassrummet möts lär vi av varandra, berättar Frida Lindén. Lärarna får sätta ord på dilemman och frågor och genom att bli mer reflekterande når de nya insikter. Forskarna lägger ett vetenskapligt raster och bidrar med den värdefulla tiden som ofta saknas hos verksamma lärare. Det blir tydligt att vi har samma mål om en gynnsam utveckling av utbildningen och att det finns oändligt mycket att hjälpas åt kring i det.
Läs gärna mer om konferensen på gu.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Om praktiknära forskning
CULF Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är en samverkansorganisation som omfattar den universitetsgemensamma forskarskolan CUL, samt regeringsuppdraget ULF - Utbildning, Lärande, Forskning.
CULF ska bidra till utveckling av skolans vetenskapliga grund och av pedagogisk yrkesverksamhet samt verka för forskningsanknytning av lärarutbildning.
ULF Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.-avtal är en regeringssatsning och är en del av CULF. För att bidra till en stärkt vetenskaplig grund i lärar- och förskollärarutbildningarna och i skolväsendet har Göteborgs universitet, tillsammans med universiteten i Karlstad, Uppsala och Umeå, fått ett regeringsuppdrag att bedriva praktiknära skolforskning. ULF står för Utbildning, Lärande, Forskning.
CUL Länk till annan webbplats. forskarskola ska bidra till utveckling av skolans vetenskapliga grund och av pedagogisk yrkesverksamhet samt verka för forskningsanknytning av lärarutbildning.
Här kan du läsa mer om aktiviteter inom ULF Länk till annan webbplats., beviljade forskningsprojekt inom ULF-avtal Länk till annan webbplats. och återrapporterade forskningsprojekt. Länk till annan webbplats..
Kontakt
Uppdaterad