Nyhet

Samordnat skolsocialt stöd kan hjälpa fler att klara skolan

För att fler elever ska klara skolan krävs ett förbättrat samarbete mellan skola och socialtjänst. Nu har Göteborgsregionen genomfört en förstudie som dels kartlägger redan existerande former av samverkan mellan skola och socialtjänst, dels visar på vilka förutsättningar som enligt forskning krävs för att samverkan ska bli lyckad och hållbar över tid.

Stina Bergman Lindskog och Sandra Svensson, projektledare på GR. 

Stina Bergman Lindskog och Sandra Svensson är projektledare på GR och har genomfört förstudien ”Samordnat skolsocialt stöd vid närvaroproblematik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.” tillsammans med kollegorna Malin Isaksson och John Nelander. Förstudien bygger på ett stort antal intervjuer och aktuell forskning om utmaningar och framgångsfaktorer när det gäller samverkan mellan skola och socialtjänst.

Frågan väcker ett stort intresse just nu, berättar projektledarna – bland annat har Socialstyrelsen och Skolverket bjudit in GR för att berätta om resultaten. Det beror i grunden på att det är många barn som inte är närvarande och inte klarar skolan, vilket gjort att allt fler ser ett behov av samarbete och samsyn mellan olika aktörer. I och med införandet av den nya socialtjänstlagen, som väntas träda i kraft i juli år 2025, och statsbidragen för inrättandet av skolsociala team tilltar också styrningen mot ökad samverkan.

– Vi på Göteborgsregionen har arbetat med liknande frågor under flera års tid, bland annat för att vi har fullföljda studier som ett politiskt prioriterat fokusområde. Det är också en av fyra kraftsamlingar i Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsstrategi, berättar Stina Bergman Lindskog.

Komplexa orsaker

Att skola och socialtjänst skulle vinna på att stärka samarbetet är många aktörer, både forskare och praktiker, ense om. Däremot saknas i mångt och mycket forskning på vilka gemensamma insatser som ger effekt på individnivå. Därför blir det viktigt att systematiskt följa upp och utvärdera de gemensamma insatserna för att bygga beprövad erfarenhet.

– Orsakerna till skolfrånvaron är ju ofta komplexa och kan innefatta stödbehov i hemmet. Genom att identifiera vilka orsaker som kräver gemensamma insatser av skolan och socialtjänsten skapas bättre insatser för barnet, säger Sandra Svensson.

Olika uppdrag och roller

Men att få till ett välfungerande samarbete är inte enkelt. Kartläggningen visar att samtliga 13 medlemskommuner i Göteborgsregionen redan har någon form av strukturerad samverkan mellan skola och socialtjänst, som syftar till att fler barn och unga ska klara skolan. Samtidigt finns det stora skillnader när det gäller organisation, resurser och personal. Ett av hindren är att skola och socialtjänst arbetar utifrån olika lagrum och saknar insyn i varandras uppdrag.

– Samverkansforskningen beskriver att det här med att komma från olika kunskapsgrunder och verksamheter är själva poängen med att samverka. Vi bidrar med olika syn på ett gemensamt problem. Men den goda förutsättningen för samverkan, kan också vara ett hinder om det inte finns förståelse för varandras uppdrag, lagrum och verksamhet, berättar Stina Bergman Lindskog, och fortsätter:

– I flera intervjuer lyfts exempelvis att närvaroproblematik tidigare inte setts som något som socialtjänsten ska jobba med – det är skolans uppdrag. Och i huvudsak är det skolans uppdrag, men givet vilken orsak som ligger till grund för att ett barn inte kommer till skolan – kan det också vara socialtjänstens uppdrag.

Samverkan måste prioriteras

För att få samverkan att fungera trots skillnaderna i uppdrag och resurser krävs att kommunens ledning ger tydliga riktlinjer och långsiktig finansiering.

– Det är ytterst en chefsfråga, samverkan kommer inte att hända om man inte prioriterar det, säger Sandra Svensson. Cheferna i en kommun måste våga fatta ett beslut om att samverkan är något man vill satsa på.

I nästa steg hoppas Sandra Svensson och Stina Bergman Lindskog ta resultaten vidare till en genomförandefas – GR har ansökt om projektmedel i samarbete med Göteborgs universitet och Rädda Barnen.

– Vi ser att det finns en stor potential i att bygga beprövad erfarenhet tillsammans i Göteborgsregionen. Dataunderlaget blir mycket bättre om vi gör arbetet gemensamt, så att vi landar rätt och ser vilka insatser som verkligen gör skillnad, säger Stina Bergman Lindskog.

Kontakt

Uppdaterad