Nyhet

Stenungsund banar väg för framtidens båtliv

Det började som en öppen fråga: Vad kan Stenungsunds hamn göra för att bidra till kommunens miljömål? Ett av svaren blev att installera en laddstolpe för el- och hybridbåtar.
— Hela processen har gått väldigt smidigt, säger Per Jacobsson, hamnkapten.

Hamnkapten Per Jacobsson står på en brygga i Stenungsunds gästhamn, foto.

Per Jacobsson, hamnkapten, Stenungsunds hamn. Foto: Stenungsunds kommun

Stenungsunds kommunala hamn har runt 500 båtplatser och drivs av hamnkaptenen Per Jacobsson. Han håller sig uppdaterad kring vad som händer på marknaden för el- och hybridbåtar och vad båtägarna önskar för service av hamnen.

— Än så länge har jag inte märkt av att det finns någon större efterfrågan på laddmöjligheter. Samtidigt är det ju inte konstigt att ingen skaffar elbåt eller konverterar sin båt om det inte heller finns möjlighet att ladda. Någon måste ju börja, säger Per Jacobsson.

Förberedelse och samordning höll kostnaderna nere

För några år sedan gjordes ett stort jobb med att rusta upp elen i hela hamnen. Då passade de på att förbereda för mer el på samtliga bryggor för att vara redo om efterfrågan på laddmöjligheter ökar.

— Eftersom vi har gjort det jobbet så kommer det vara mycket enklare att ställa om när det väl behövs.

Per Jacobsson och laddstolpe i Stenungsunds gästhamn, foto.

Foto: Stenungsunds kommun.

När det gäller laddstolpen i gästhamnen så har samordning gjort att den totala kostnaden landade på omkring 75 000 kronor. När det skulle grävas för belysning i området passade hamnen på att få ner ett rör som möjliggjorde infrastruktur för laddning. På så sätt kunde kostnaderna för schakten delas. De kunde också använda kommunens befintliga avtal för laddstolpar till bilar.

— Det underlättade också väldigt mycket även om det tekniska är det minsta problemet. Vi har ett bra läge mitt i centrum och kunde få fram strömmen på ett relativt enkelt sätt, säger Per Jacobsson.

Hoppas på båtar som vill ladda i sommar

Nu finns alltså möjlighet att ladda sin elbåt i Stenungsunds gästhamn kommande båtsäsong. Priset kommer ligga på 5,19 kr KW/h. Per Jacobsson hoppas att det nu kommer båtar som behöver ladda.

— Nu har vi tagit första steget. Vi får följa intresset och utvärdera längs vägen.

Undrar du var du kan ladda båten längs västkusten? På elbat.org finns information om laddplatser och md information om el- och hybridbåtar.

Laddinfrastruktur för båtar

Göteborgsregionen är en av parterna i projektet go:LEIF (Grön Omställning med Laddning, Elektrifiering och Infrastruktur för Fritidsbåtar) som pågår 2023-2025. I projektet fokuserar GR på att öka kunskapen om elbåtsladdning hos regionens hamnar och kommuner. Detta för att stödja en grön omställning av fritidsbåtssektorn samtidigt som en elektrifiering kan bidra till kustnodsutveckling.

Läs mer om projektet go:LEIF - Grön omställning med laddning, elektrifiering och infrastruktur för fritidsbåtar.

Kontakt

Uppdaterad