Projekt pågående

Carbon Act

Den globala temperaturökningen hotar folkhälsan och underminerar FN:s globala mål för hållbar utveckling. Projektet Carbon Act ska öka medvetenheten och kunskapen om klimatförändringarna hos lärare och elever – och därigenom bidra till en hållbar framtid.

Projektet vänder sig till skolledare och lärare. Fokus är att ta fram och sprida utbildningsmaterial som hjälper lärare att få elever att förstå och hantera klimatförändringar.

Syfte och mål

Carbon Act syftar till att integrera klimatförändringsfrågor i skolsystemen i Europa.

Målet är att öka medvetenheten och kunskapen inom skolor och därigenom bidra till en hållbar framtid.

Finansiär

Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.

Fördjupning

Carbon Act är utformat som ett svar på de ökande utmaningar som klimatförändringarna innebär för mänskligt välbefinnande, samhällsstabilitet och hälsosystem.

Enligt Lancet Countdown-rapporten från 2019 har den globala temperaturökningen redan lett till extrema klimat- och miljöförändringar som hotar folkhälsan och underminerar framstegen mot FN:s hållbara utvecklingsmål (SDG) och allmän hälsotäckning (UHC). Utbildning spelar en kritisk roll i att möta dessa utmaningar genom att främja beteendeförändringar och stödja genomförandet av framtida europeiska klimatlagar.

Film

Barn sitter runt ett bord i ett klassrum och tittar ner i sina läromedel.

Aktiviteter

  • Kartläggning av klimatinitiativ: Genomföra en kartläggning av existerande initiativ kring klimatförändringar och analysera hur dessa kan integreras i skolornas läroplaner.
  • Utveckling av läroplansanalys: Genomföra en analys av läroplaner och se omfattningen av begreppet klimatförändringar i dessa
  • Samutveckling av lärandescenarier: Utveckla och pilottesta lärandescenarier om klimatförändringar, som görs tillgängliga i en onlinekatalog.
  • Ta fram och lansera en MOOC (Massive Open Online Course). En kurs som ska ge lärare kunskap och verktyg till sin undervisning om klimatförändringar.
  • Videoproduktion och tävlingar: Producera utbildningsvideor och anordna tävlingar för att engagera skolor i klimatfrågor.
  • Slutrapport och spridning: Utarbeta en slutrapport som sammanfattar projektets resultat och sprida dessa till skolor och beslutsfattare.

Resultat

Projektet förväntas leda till en betydande ökning av medvetenheten och kunskapen om klimatförändringar bland lärare och elever. Genom MOOC och andra insatser förväntas minst 1000 lärare och 12 000 elever nås. Dessutom förväntas projektet ha en långsiktig inverkan på forskningsinstitutioner, utbildningsstrategier och politiska beslutsfattare, vilket kan leda till strukturella förändringar i utbildningssystemet.

Kontakt

I korthet

Pågår

1 januari 2023 – 31 december 2025

GR:s roll

Projektpartner

Projektägare

European Schoolnet (EUN), Belgien

Medverkande

European Schoolnet (EUN), Belgien

Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk (IGF PAS), Polen

Centar za promociju nauke (CPN), Serbien

Göteborgsregionens kommunalförbund (GR), Sverige

Bidrar till globala målen

Mål 4: God utbildning för alla

Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna

Uppdaterad