Projekt pågående
CarbonAct
Den globala temperaturökningen hotar folkhälsan och underminerar FN:s globala mål för hållbar utveckling. CarbonAct är ett projekt som syftar till att öka medvetenheten och kunskapen om klimatförändringarna hos elever och lärare och därigenom bidra till en hållbar framtid.
Syfte och mål
CarbonAct syftar till att integrera klimatförändringsfrågor i skolsystemen i Europa. Projektet kommer att utveckla och sprida utbildningsmaterial och strategier för att stödja lärare och elever i att förstå och hantera klimatförändringar. Målet är att öka medvetenheten och kunskapen inom skolor och därigenom bidra till en hållbar framtid.
Finansiär
Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.
Fördjupning
CarbonAct-projektet är utformat som ett svar på de ökande utmaningarna som klimatförändringarna innebär för mänskligt välbefinnande, samhällsstabilitet och hälsosystem. Enligt Lancet Countdown-rapporten från 2019 har den globala temperaturökningen redan lett till extrema klimat- och miljöförändringar som hotar folkhälsan och underminerar framstegen mot FN:s hållbara utvecklingsmål (SDG) och allmän hälsotäckning (UHC). Utbildning spelar en kritisk roll i att möta dessa utmaningar genom att främja beteendeförändringar och stödja genomförandet av framtida europeiska klimatlagar.
Aktiviteter
- Kartläggning av klimatinitiativ: Genomföra en omfattande kartläggning av existerande initiativ kring klimatförändringar och analysera hur dessa kan integreras i skolornas läroplaner.
- Utveckling av läroplansanalys: Skapa en analys som identifierar hur klimatfrågor kan införas i undervisningen.
- Samutveckling av lärandescenarier: Utveckla och pilottesta lärandescenarier om klimatförändringar, som görs tillgängliga i en onlinekatalog.
- MOOC-utveckling och implementering: Skapa och lansera en MOOC för att utbilda lärare och elever om klimatförändringar.
- Videoproduktion och tävlingar: Producera utbildningsvideor och anordna tävlingar för att engagera skolor i klimatfrågor.
- Slutrapport och spridning: Utarbeta en slutrapport som sammanfattar projektets resultat och sprida dessa till skolor och beslutsfattare.
Resultat
Projektet förväntas leda till en betydande ökning av medvetenheten och kunskapen om klimatförändringar bland lärare och elever. Genom MOOC och andra insatser förväntas minst 1000 lärare och 12 000 elever nås. Dessutom förväntas projektet ha en långsiktig inverkan på forskningsinstitutioner, utbildningsstrategier och politiska beslutsfattare, vilket kan leda till strukturella förändringar i utbildningssystemet.
Kontakt
I korthet
Pågår
2023–2025
GR:s roll
Projektpartner och projektledare
Projektägare
EUN PARTNERSHIP AISBL (EUN), Belgien
Medverkande
European Schoolnet (EUN), Belgien
Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk (IGF PAS), Polen
Centar za promociju nauke (CPN), Serbien
Göteborgsregionens kommunalförbund (GR), Sverige
Bidrar till globala målen
Mål 4: God utbildning för alla
Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna
Uppdaterad