Samordnare för krisberedskap sökes för de 13 kommunerna inom Göteborgsregionen (GR)

Göteborgsregionens kommuner ser ett ökat behov av samordning och samarbete inom samhällsskydd, krisberedskap och civilt försvar. Därför skapar GR nu en ny roll som samordnare. Ansök om tjänsten senast 6 oktober.

Som samordnare kommer du att vara ansvarig för samordning och strategisk utveckling av insatser inom samhällsskydd, krisberedskap och civilt försvar, inklusive säkerhetsskydd. Ditt arbete består av såväl strategisk planering som att genomföra konkreta utbildningar och insatser. Bland dina arbetsuppgifter ingår att:

  • Samordna GR:s chefsnätverk och arbetsgrupper avseende samhällsskydd, krisberedskap, civilt försvar och säkerhetsskydd.
  • Ta fram förslag på strategier och handlingsplaner.
  • Samordna insatser som bidrar till att öka GR-kommunernas kunskap om, och förmåga att, hantera av samhällsstörningar såväl i fredstid som under höjd beredskap.
  • Planera, samordna och utvärdera GR-kommunernas insatser avseende samhällsskydd, krisberedskap, civilt försvar och säkerhetsskydd.
  • Planera, samordna och utvärdera GR-gemensamma kris- och beredskapsövningar.
  • Utföra omvärldsbevakning.

Goda kunskaper inom området

Vi söker dig som har goda kunskaper inom säkerhetsskydd, civilt försvar och krisberedskap. Du har erfarenhet av strategiskt arbete med säkerhetsskydd, krisberedskap och civilt försvar från offentlig verksamhet. Du bör även ha erfarenhet av att samordna och genomföra kvalificerade risk- och sårbarhetsanalyser.

Du har en akademisk examen inom området eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig. Det är meriterande om du utvecklat eller implementerat ledningssystem i offentlig verksamhet samt om du har erfarenhet av att planera övningar och utbildningsinsatser med fokus på hantering av samhällsstörningar.

Skapar nätverk och struktur

Du är duktig på att skapa nya kontakter, samarbeten och nätverk. Du har förmåga att se helheter och komplexa samband och producerar styrdokument, strategier och handlingsplaner av hög kvalitet som du kan omsätta i praktiken. Du arbetar systematiskt och strukturerat samtidigt som du kan du prioritera och anpassa dig till nya krav.

Du är en god kommunikatör som är van vid att hålla presentationer i olika typer av sammanhang och anpassar ditt budskap till mottagaren. Du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande om du har goda kunskaper i andra språk.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen 2018:585.

Vårt erbjudande och övrig information

Vi erbjuder ett roligt och varierande uppdrag med mycket olika kontakter. Du kommer att arbeta med samtliga 13 GR-kommuner men ha din bas i Kungsbacka. Du får en tillsvidareanställning på heltid.

Varmt välkommen med din ansökan


Kontaktperson på GR:

Chef säkerhet & beredskap, Kungsbacka kommun,

Charlotte Blomqvist, 0300-83 78 77

Senast uppdaterad: 2019-09-10 

Göteborgsregionen (GR)

Göteborgsregionen (GR) består av 13 kommuner som har valt att jobba tillsammans. Vi driver utvecklingsprojekt, har myndighetsuppdrag, forskar, ordnar utbildningar och är storstadsregionens röst i Västsverige, bland mycket annat. I våra nätverk träffas politiker och tjänstepersoner för att utbyta erfarenheter, bolla idéer och besluta om gemensamma satsningar. Allt för att regionens en miljon invånare ska få ett så bra liv som möjligt.

Twitter
Facebook
Youtube
Rss
Prenumerera
LinkedIn
Göteborgregionens Kommunalaförbund