Utbildning
Svåra samtal på telefon

Plats
Göteborg
Startdatum
20 november 2025

Den här kursen riktar sig till dig som möter exempelvis brukare, anhöriga och medborgare i telefon, eller som arbetar med telefonrådgivning och gör bedömningar på distans. Kursen ger dig verktyg och strategier för att leda samtal och bemöta människor i olika situationer.
Mötet med människor på telefon innebär många gånger att arbeta med utmaningar på ett annat sätt än vid ett fysiskt möte. Det kan vara svårt att skapa ett tryggt och lugnt samtalsklimat, särskilt om samtalet börjar på ett konfliktartat sätt.
Det är ett spännande arbete som ofta handlar om att bemöta olika människor i olika situationer och skapa förståelse för de förväntningar och behov som varit föremål för samtalet. Våra uppdrag kan se olika ut samtidigt som distanskontakter via telefon ofta innebär liknande utmaningar och svårigheter.
Denna kurs syftar till att ge dig verktyg och strategier för att bemöta olika människor i olika situationer och leda samtalet på ett professionellt sätt.
Mål med kursen
- Stärka din kommunikativa förmåga för att bemöta människor på ett professionellt sätt på telefon.
- Få fler verktyg för att genomföra säkra bedömningar utifrån ditt uppdrag.
- Utveckla strategier för att hantera utmanande och svåra situationer och skapa ett tryggt samtalsklimat.
- Bidra till en bättre arbetsmiljö och öka din förmåga att orka med arbetsdagen.
Upplägg och pedagogik
Under kursen kommer vi att varva teoretiska genomgångar med reflektionsstunder i mindre grupper och helgrupp. Du kommer att få möjlighet att reflektera över dina egna erfarenheter och utmaningar, och lära dig av andras perspektiv och strategier.
Innehåll
Övergripande om professionella samtal på telefon
- I vilket sammanhang befinner vi oss?
- Vilka utmaningar finns?
- Professionella samtal mellan olika yrkesgrupper och verksamheter
Samtalets struktur, metodik och risker
- Grundläggande kunskap om hur ett samtal är strukturerat
- Samtalsprocessen och dess fem faser
- Samtalsmetodik: vilken metodik är framgångsrik och var i samtalet används den?
- Risker och fallgropar i samtalet och vad de bidrar till för utmaningar
Det svåra samtalet – olika situationer
- Att möta känslor i samtalet av olika slag i olika situationer
- Konflikthantering
- Att arbeta med gränser i samtalet
- Konkreta tips i en hotsituation
- Krissamtal
- Depressivitet och suicidrisk
- Mångringaren eller den frekventa mångsökaren
Utbildare
Elisabeth Almgren Eriksson är legitimerad sjuksköterska, omvårdnadshandledare, specialist på arbetssätt i telefonrådgivning, föreläsare och författare samt redaktör till boken "Professionella möten på distans – bedömning och råd om vård", utgiven av Liber 2022.
Kontakt
Frågor om kursen:

Björn Wallermark
Utbildningsledare och projektledare
Frågor om anmälan:
Anmälan
Sista anmälningsdag
30 oktober 2025
Efter sista anmälningsdag är anmälan bindande. Vid återbud därefter debiteras full avgift. Du kan alltid överlåta din plats åt någon annan.
Avgift
För anställda i Göteborgsregionens kommuner: 2 900 kr exkl. moms. Övriga: 3 100 kr exkl. moms.
I priset ingår kaffe och lunch.
Integritetspolicy
När du anmäler dig till en kurs registreras dina personuppgifter i våra administrativa program. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Mer information
Tid och plats
20 november 2025 kl. 9–16. Samling med kaffe och smörgås kl. 8.30.
Plats i centrala Göteborg meddelas i bekräftelsen som vi skickar cirka två veckor innan utbildningsstarten.
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som är chef eller medarbetare i kommunal verksamhet där du möter exempelvis brukare, anhöriga och medborgare i telefon. Kursen lämpar sig också för dig som arbetar med telefonrådgivning och gör bedömningar på distans.
Uppdaterad