Projekt pågående

Fler anställda i vård och omsorg (FAVO)

Socialcheferna i Göteborgsregionen har beslutat om en gemensam karriärvägsmodell i äldreomsorgen med fyra titlar: biträde, vårdbiträde, undersköterska och specialistundersköterska. Genom det här projektet ska sju kommuner få stöd i att införa karriärvägsmodellen och en modell för mentorskap.

Syfte och mål

Projektet ska ge stöd till kommunerna i Göteborgsregionerna att införa en ny karriärvägsmodell inom äldreomsorgen. Projektet ska stödja kommunernas lokala utvecklings- och förändringsarbete med den gemensamma karriärvägsmodellen, samt ta fram, testa och tillämpa en gemensam mentorskapsmodell.

Projektet fokuserar på utmaningarna med kompetensförsörjning i kommunernas äldreomsorg och syftar till att skapa tydliga strukturer i verksamheterna för kompetensförsörjning och kompetensutveckling. Strukturerna ska underlätta för verksamheterna att rekrytera, utveckla och behålla medarbetare med rätt kompetens.

Projektet förväntas också skapa förutsättningar för att stärka den enskildes roll genom att stödja de personer som står utanför eller har en svag ställning på arbetsmarknaden. Genom utbildning, validering och mentorskap kan dessa personer få ett bättre utgångsläge och en snabbare väg till längre vikariat eller en fast tjänst. Projektet kommer på så sätt gynna både den enskilde individen och arbetsgivaren.

Projektet har två delmål:

  • Stödja kommunernas lokala utvecklings- och förändringsarbete med en gemensam karriärvägsmodell.
  • Ta fram, testa och tillämpa en gemensam mentorskapsmodell

Film om projekt Favo: Lerum och Härryda berättar

Finansiär

Projektet finansieras av Europeiska socialfonden (ESF).

Bakgrund

Bakgrunden till projektet är att Branschrådet för äldreomsorg arbetat fram en gemensam karriärvägsmodell som ska implementeras i GR:s medlemskommuner. Modellen ska bidra till en gemensam arbetsmarknadsregion där anställningsbarheten och rörligheten över kommungränser ökar. Detta ska åstadkommas genom att kommunerna använder samma titlar, samma utbildningskrav, likartat arbetsinnehåll för varje titel och samma väg till att förflytta sig i modellen.

Resultat

Här berättar vi mer om karriärvägsmodellen och de aktiviteter som sker inom projektet.

Om karriärvägsmodellen

Karriärvägsmodellen innehåller de fyra titlarna biträde, vårdbiträde, undersköterska och specialistundersköterska, med utbildningskrav och uppdragsbeskrivningar. Tanken är att gemensamma utbildningskrav och tydliga utbildningsvägar ska öka möjligheterna till kompetensutveckling inom äldreomsorgen och också göra det mer attraktivt för medarbetare att höja sin kompetens. Läs mer på karriarvagar.se Länk till annan webbplats.

Om mentorskapsmodellen

Projektet testar just nu en modell för mentorskap i syfte att underlätta medarbetarnas väg genom karriärvägsmodellen. Mentorskapet ska ha en enkel struktur, vara gemensam för alla kommuner i GR och avses finnas kvar under en längre tid.

Mentorn är tänkt att vara en erfaren medarbetare som delar med sig av sin yrkeskunskap till en outbildad eller oerfaren adept.

  • att stärka och stödja adepten i sin yrkesroll
  • att skapa trygghet och motivera medarbetare, i första hand nyanställda, att stanna i verksamheten och att inspirera till vidareutbildning i enlighet med karriärvägsmodellen
  • att ge möjlighet till reflektion kring arbetet kopplat till bland annat värdegrund och etiskt förhållningssätt
  • att adept och mentor upplever att de aktivt kan delta i och bidra till verksamhetens utveckling på enheten
  • att stödja adepten att leva upp till de krav som verksamheten ställer.

Modellen ska bidra till att nya och oerfarna medarbetare känner större trygghet och motivation att utbilda sig vidare.

Fyra yrkesroller: biträde, vårdbiträde, undersköterska och specialistundersköterska

Som stöd för att implementera den nya karriärvägsmodellen har GR skapat webbplatsen karriarvagar.se. Där kan du hitta beskrivningar av modellen och de olika yrkestitlarna, samt ett implementeringstöd för arbetsgivare.

Gå till karriarvagar.se Länk till annan webbplats.

De som medverkar i projekt Favo erbjuds möjligheten till ett kompetensutvecklingsprogram i förändringsledning under våren 2024. Programmet består av fyra utbildningstillfällen (förmiddagar): 23 februari, 22 mars, 26 april och 24 maj. Följande delar ingår:

  • Förändringsarbetets vad och hur
  • Förändringsledning och vad som spelar roll för framgång
  • Teamets kraft i förändringsarbete
  • Kommunikation och bemötande av mänskliga reaktioner
  • Kreativitet som framgångsprincip för motivation

Det övergripande målet med programmet är att deltagarna ska få grundläggande förståelse för förändringsledning och förbättringsarbete, ökad kunskap och trygghet i att leva i och leda i förändring, fler verktyg för att leda kollegor och medarbetare i förändring samt en ökad förståelse för hur förändringsledningens olika delar kan vävas in i arbetet inom Favo.

De som medverkar i projekt FAVO erbjuds möjligheten att delta i ett program för kompetensutveckling i mentorskap under 2024. Erbjudandet består av sju utbildningstillfällen (eftermiddagar): 11 mars, 12 april, 13 maj, 11 september, 11 oktober, 11 november och 6 december.

Det övergripande målet med mentorshandledningen är att ge grundläggande förståelse för rollen som mentor, ge verktyg för att utforska adepternas behov, utmaningar och resurser samt ge modeller att utgå från i rollen som mentor. Dessutom syftar programmet till att öka förståelse för lärande och utveckling som en process som sker i samspel med andra människor i vår omgivning.

Programmet bygger på workshoppar, erfarenhetsutbyte och uppdrag som deltagarna gör i hemorganisationen. Deltagarna får också kunskap om forskning och beprövad erfarenhet.

Några resultat från enkäten. Siffrorna finns även i webbtexten.

Projekt Favo har skickat en enkät till medarbetare i äldreomsorgen i de sju kommuner som deltar i projektet. 321 personer svarade. Fokus i enkäten var ta reda på hur stor viljan är att arbeta kvar inom äldreomsorgen och hur stort intresset är för att vidareutbilda sig i enlighet med karriärvägsmodellen. I maj 2025 kommer projektet göra en uppföljande enkät för att se eventuella förändringar över tid.

Några resultat från denna första enkät:

  • Cirka två tredjedelar av de svarande uppger att de vill arbeta kvar på sin nuvarande arbetsplats om två respektive fem år.
  • Personer som är över 35 år uppger i högre grad att de kan tänka sig att arbeta kvar, både på kort och lite längre sikt, än yngre personer.
  • 11 procent uppgav att de kan tänka sig att arbeta kvar inom äldreomsorgen på heltid efter pensionsåldern, och ytterligare 20 procent att de kan tänka sig att arbeta kvar inom äldreomsorgen på deltid efter pensionsåldern.
  • En stor andel (77 procent) tror att de har god förmåga att klara av en utbildning men endast 61 procent tror att de har nytta av en utbildning. Omkring hälften är intresserade av att utbilda sig.

Resultatet används som underlag för diskussion i kommunerna. En delrapport med alla uppgifterna släpps senare i projektet.

– Enkätresultatet används för att diskutera kring hur får vi fler att stanna kvar i branschen, hur får vi fler att utbilda sig och hur arbetsgivaren kan synliggöra att det finns utvecklingsmöjligheter. Syftet med karriärvägsmodellen är just att medarbetarna tydligt ska kunna se vilka möjligheter som finns. Enkäten visar att det är många som ser att de har förmåga och intresse av att fördjupa sina kunskaper, vilket kommunerna som arbetsgivare behöver ta till sig, säger projektledare Monica Wallström.

Kontakt

Monica Wallström

Projektledare och processledare

031-335 52 24

I korthet

Pågår

1 september 2023–31 augusti 2025

GR:s roll

Projektägare

Medverkande

Sju av GR:s medlemskommuner: Alingsås, Härryda, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal och Partille.

Utmaning i GR:s strategiska inriktning

Utbildning och kompetensförsörjning

Bidrar till globala målen

Mål 4. God utbildning för alla
Mål 5. Jämställdhet
Mål 8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Länkar till externa webbplatser

Projektet använder webbplatsen karriarvagar.se Länk till annan webbplats.