Rapport
Nyckeltal på kommunal primärvård i Göteborgsregionen 2024
För tredje året i rad har FoU i Väst i samarbete med tolv av GR:s medlemskommuner sammanställt nyckeltal på kommunal primärvård i Göteborgsregionen. I den här rapporten redovisas och sammanfattas utvecklingen för ett 30-tal nyckeltal som bland annat belyser vårdens kvalitet och kostnader. Eftersom nationell statistik saknas inom flera områden har flera av nyckeltalen skapats särskilt för rapporten.
Antalet patienter i relation till antalet invånare har minskat i Göteborgsregionen
Sett till Göteborgsregionen som helhet har antalet patienter som har fått insatser i kommunal primärvård varit ungefär detsamma under de senaste åren, nära 27 000 patienter. Men eftersom befolkningen samtidigt vuxit, inte minst antalet invånare 80 år och äldre, har andelen som är mottagare av kommunal primärvård i de flesta kommunerna minskat under senare år. Det talar för att 80-åringarna har blivit friskare, men det skulle också kunna bero på att tröskeln för att skrivas in i kommunal primärvård har höjts.
Fler patienter dör i en kommunal verksamhet
Det har under senare år blivit mindre vanligt att personer i livet slutskede dör på sjukhus och i stället mer vanligt att de dör på särskilt boende eller i ordinärt boende där de har stöd av kommunal primärvård. Utvecklingen innebär att kommunerna i högre grad har fått ansvar för vård av patienter under deras allra sista tid i livet.
Kostnaderna per patient har generellt ökat något
I rapporten konstateras att kostnaden för kommunal primärvård fördelad på antalet patienter har ökat under senare år i de flesta av Göteborgsregionens kommuner. År 2023* var kostnaden i genomsnitt drygt 127 700 kr per patient och år – men med en spridning mellan kommunerna från cirka 109 000 till 139 000 kronor. I genomsnitt utgör kommunal primärvård cirka 12,5 procent av kommunernas totala kostnad för omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning i Göteborgsregionen (exklusive Kungsbacka som inte deltar i projektet).
Patienterna är som helhet nöjda med den vård de får – men det finns förbättringsområden
Patienterna i den kommunal primärvården är generellt sett nöjda med vården. En stor majoritet av patienterna upplever att vården som de får har kvaliteter som gör att den kan beskrivas som personcentrerad. Mest positiva är patienterna till personalens medkänsla i bemötandet. Minst positiva är de till möjligheten att vara delaktig i beslut om vården de får. Mer än var tredje patient tycker också att det är för många olika personer som ger dem vård, och i vissa kommuner är det relativt många som tycker det är svårt att komma i kontakt med den kommunala primärvården. Resultaten pekar på en förbättringspotential för att uppnå en mer jämlik vård.
* Rapportens kostnadsuppgifter baseras delvis på det nationella Räkenskapssammandraget som publiceras i april varje år.
Utvecklingen av nyckeltalen
I rapporten Utveckling av nyckeltal på god och nära kommunal primärvård beskrivs arbetet med att utveckla nyckeltalen.
God och nära vård
Omställningen till god och nära vård är tänkt att göra skillnad för alla Sveriges invånare och skapa förutsättningar för att klara välfärdens utmaningar. Mer vård ska ges i öppna vårdformer och i hemmet samtidigt som digitala vårdformer och stöd till egenvård ska öka. Den mest nära vården är den som patienten kan ge sig själv – egenvården – och det stöd kommuner och regioner kan ge för att möjliggöra detta.
Målet är en personcentrerad, sammanhållen, samskapad samt hälsofrämjande och proaktiv vård och omsorg. Omställningen ska ske utan att patientsäkerheten äventyras eller att etiska principer, däribland behovsprincipen, inom hälso- och sjukvården åsidosätts. Detta betonas i propositionen om inriktningen för en nära och tillgänglig vård samt i de offentliga utredningar som ligger till grund för propositionen.
Läs mer om vad GR gör för att stötta kommunerna i omställningen till nära vård
Kontakt



I korthet
Författare
Åsa Nilsson, Theresa Larsen och Miriam Hansen
Publiceringsår
2025
Framtagen inom projekt

Uppdaterad