Metod och verktyg
Göteborgsregionen Läromedelsbeställning
Alla kommunala skolor i Göteborgsregionen, samt flertalet fristående, sambeställer sina läromedel via Göteborgsregionen (GR). Genom den regionala samordningen sparar du som beställer både tid och pengar samtidigt som du gör en samhällsvinst för miljön. GR sampackar ordrarna och kör med interntransporten i de flesta kommunerna.
Allt i webbutiken är upphandlat och klart enligt LOU, med över 500 förlag att välja mellan. Gör din beställning via kommunens inköpssystem eller via knappen ovan. Fakturering sker endast en gång per månad.
Observera att det inte ingår i Göteborgsregionens uppdrag att granska om alla titlar följer läroplaner, kurs- och ämnesplaner.
Beställ huvudorder innan 4 maj – få tidigare leverans
Läromedel kan beställas under hela året, men huvudorder ska göras före den 27 juni 2023. De flesta huvudordrar som görs före den 4 maj kan efter överenskommelse levereras under vecka 23–25. Läs mer om huvudordrar och tidplaner för leverans och rabatter nedan.
Huvudordern är den stora beställningen av läromedel som görs inför nästkommande läsår. En gemensam samordningsavgift på 500 kr/skola tillkommer på huvudordrar enligt avtal.
Normalorder är den beställning som görs löpande under året. Leveranstid är ca en vecka.
Se tidplan för respektive skolform nedan.
Sista dag för beställning av huvudorder är den 27 juni. De flesta huvudordrar som görs före den 4 maj kan efter överenskommelse levereras under vecka 23–25. I övrigt sker leverans från vecka 32.
För att erhålla rabatt gäller följande tidplan:
Beställning senast 4 maj = 4% rabatt
Beställning 5 maj-8 juni = 2% rabatt
Beställning 9 juni-27 juni = ingen rabatt
För beställningar som görs löpande under året tillkommer en kostnad på upp till 6% av ordervärdet.
Har du inte fått någon orderbekräftelse? Kontakta GR direkt.
Sista dag för beställning av huvudorder är den 27 juni. De flesta huvudordrar som görs före den 4 maj kan efter överenskommelse levereras under vecka 23–25. I övrigt sker leverans från vecka 32.
För att erhålla rabatt gäller följande tidplan:
Beställning senast 16 juni = 4% rabatt
Beställning 17 juni-27 juni = 2% rabatt
Beställning 28 juni-31 augusti = ingen rabatt (normalorder)
För beställningar som görs löpande under året tillkommer en kostnad på upp till 6% av ordervärdet.
Har du inte fått någon orderbekräftelse? Kontakta GR direkt.
Alla på skolan kan ha ett eget konto, antingen som personal eller beställare. Som personal planerar du dina läromedelsinköp och skickar därefter den färdiga listan till den beställningsansvariga som bekräftar beställningen i systemet. Både som personal och beställare kan du följa och se aktuella och tidigare beställningar på artikelnivå.
Flera beställningar parallellt. Lägg till en eller flera ordrar under menyvalet Orderblock och hantera dem oberoende av varandra.
Vid leverans, pricka av artiklarna mot följesedeln för att säkerställa att inget saknas.
Saknar du dina läromedel? Logga in och se när artiklarna skickades. Om de är restnoterade ses normalt leverantörens datum för beräknad leverans.
Har du inte fått någon orderbekräftelse? Kontakta GR direkt.
Behöver du göra en retur? Kontakta GR. Lägsta returantal är fem felfria exemplar av samma titel. Ingen returrätt på digitala produkter, utländsk litteratur, kopieringsunderlag, ljudböcker, kalendrar och liknande.
Mer om Göteborgsregionen Läromedel
GR har i uppdrag att erbjuda Göteborgsregionens skolor tjänster inom läromedelsområdet, däribland samordning av läromedelsinköp och film för förskola och skola. Vi erbjuder också utbildningsinsatser inom bland annat digitalt lärande och lärmiljöer samt arrangerar Läromedelsmässan varje år, som är en av Sveriges största mässor för alla som arbetar inom förskola, grundskola och särskola.
Kontakt
Läromedelsbeställning
Telefontid: Mån-fre 10.30-15.00. Lunchstängt 12.15-13.15.
I korthet
Uppdaterad