Rapport
Slutrapport från Projekt Modig
Projekt Modig (Mer omsorg med digital teknik) var ett kompetensutvecklingsprojekt riktat till personal inom verksamheterna Äldreomsorg och Funktionsstöd. Syftet med projektet var att stärka kompetensen i användandet av digitala verktyg.
Sju av Göteborgsregionens (GR) medlemskommuner deltog i projektet: Ale, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille, Stenungsund och Tjörn. När projektet avslutades i juni 2021 hade sammantaget 3 513 personer kompetensutvecklats under 30 605 utbildningstimmar i de sju kommunerna.
Nådde vi våra mål?
Ja, dessa mål kan vi med säkerhet säga att vi har nått:
- Att stärka chefers digitala kompetens inom verksamhetsområdena äldreomsorg och funktionshinder: Utvärderingar visar att 70 procent av cheferna som deltog i projektet har förändrat en eller flera rutiner till ett uttalat digitalt eller mobilt arbetssätt och 75 procent av cheferna eller arbetsledarna uppger att de har stärkt sina kunskaper i att leda en digitaliserad arbetsplats.
- Att stärka baspersonals digitala kompetens inom verksamheterna äldreomsorg och funktionshinder: 60 procent av baspersonalen har stärkt sina kunskaper om digitala verktyg eller sin kompetens i att arbeta digitalt. Därmed har projektet även lyckats stärka dessa medarbetares ställning på arbetsmarknaden.
- Deltagande kommuner har förstärkt sin kompetens i att utbilda och stötta medarbetare i att använda olika verktyg på hemmaplan.
- Deltagande kommuner har fått ökad insikt om betydelsen av att ha en digital handlingsplan och hur man fortsatt kan arbeta med denna implementerad i befintliga styrdokument.
- Metod för att främja ett långsiktigt lärande är under process och har kommit olika långt i deltagande kommuner.
Hur gjorde vi?
Projektets framgångsfaktorer har i korthet varit:
- Förankringen i alla chefsnätverk innan projektstart.
- Rekryteringen av digitaliseringsombud och lokala projektledare som varit genuint intresserade av digital utveckling på arbetsplatsen.
- Sammanhängande utbildningsinsatser till fem grupperingar av medarbetare: strateger, operativa chefer, lokala projektledare, digitaliseringsombud och baspersonal.
- Ett utbildningsupplägg för digitaliseringsombud i rollen som ”train the trainer”.
- Digitaliseringsombudens närhet till verksamheten och möjligheten att ta fram behovsanpassade utbildningar.
- Chefers ökade kompetens i att leda förändring och leda i förändring.
- Många medarbetare fick utbildning samtidigt.
- Mindre utbildningsgrupper för de med lägst förkunskaper.
- Utbildningar genomfördes digitalt, både fjärr- och distansutbildningar.
- Metodiskt arbete från projektstart med framtagande av ett arbetssätt för långsiktigt arbetsplatslärande och dess implementering.
- Pandemins ”tvingande” in i ett digitalt arbetssätt.
Kontakt
Monica Wallström
Projektledare och processledare
I korthet
Författare
Monica Wallström och Björn Wallermark
Publiceringsår
2021
Framtagen inom projekt
Modig – Mer omsorg med digital teknik
GR:s roll
Projektägare
Finansiär
Europeiska socialfonden
Uppdaterad